Niedziela, 17 grudnia 2017 r. imieniny: Jolanty, Łukasza, Olimpii III Niedziela adwentu

INSTYTUCJE

INSTYTUCJE 17 marca 2015 19:52 wyświetleń: 5460 S.Z.

Rada Społeczna przy Metropolicie Szczecińsko-Kamieńskim na temat Konwencji o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy

W związku z procesem ratyfikacyjnym Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej, Rada Społeczna przy Metropolicie Szczecińsko-Kamieńskim przekazuje swoje stanowisko w tej sprawie.


APEL
DO PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Pana BRONISŁAWA KOMOROWSKIEGO

Szanowny Panie Prezydencie,

Rada Społeczna przy Metropolicie Szczecińsko - Kamieńskim, po zapoznaniu się z pełnym tekstem Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej, z wielkim niepokojem i troską przyjęła wiadomość o przyjęciu przez Sejm i Senat RP ustawy upoważniającej Prezydenta RP do ratyfikacji wyżej wymienionej Konwencji Rady Europy. Ustawę tę Pan Prezydent podpisał w dniu wczorajszym, ale przed ratyfikacją Konwencji oczekuje Pan na opinie prawników i na głosy społeczne.

Potwierdzamy, że zjawisko przemocy, nie tylko wobec kobiet, powinno być eliminowane z życia społecznego. Rozwiązania przyjęte w dotychczas obowiązującym w Polsce porządku prawnym w pełni umożliwiają już teraz skuteczne zwalczanie przemocy wobec kobiet, dzieci, niepełnosprawnych i innych osób.

W szeroko analizowanych przez naszą Radę opiniach o Konwencji, widzimy przekonanie o niezgodności zapisów Konwencji z Konstytucją RP. Pragniemy też zwrócić uwagę, że większość dotychczasowych opinii prawnych, które badały zgodność Konwencji z Konstytucją RP, pomijały - niestety - analizę wielu zapisów Konwencji pod względem ich niekonstytucyjności. Jest to zarzut wielokrotnie podnoszony w debacie publicznej. Uważna lektura tekstu pozwala dostrzec wspomniane niezgodności również osobom nie mającym wykształcenia prawniczego. Dla przykładu:

a.    Art. 2 ust. 1 Konwencji ogranicza przewidzianą przez Konwencję ochronę jedynie do kobiet, przez co budzi wątpliwości, co do jego zgodności z art. 32 ust. 1 i art. 33 Konstytucji RP.

b.    Art. 6 Konwencji zawiera obowiązek kierowania się perspektywą (a praktycznie ideologią) gender, przez co nie jest zgodny z art. 25 ust. 2 Konstytucji RP, deklarującym bezstronność światopoglądową w naszym kraju.

c.    Jako Rada Społeczna jesteśmy szczególnie zaniepokojeni art. 12 ust. 1 Konwencji, który wprost nakazuje władzom państwowym podejmowanie działań niezbędnych do promowania zmian wzorców społeczno-kulturowych, w celu wykorzenienia uprzedzeń, zwyczajów, tradycji, dotyczących stereotypowego modelu roli kobiet i mężczyzn.Powyższe role gwarantują istnienie rodziny opartej na normach postępowania i tradycji, polskiej rodziny, która od wieków przekazywała te normy z pokolenia na pokolenie i wdrażała je w życie. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej gwarantuje ochronę rodziny oraz małżeństwa, rozumianego jako związek kobiety i mężczyzny.

d.    Art. 14 Konwencji włącza treści dotyczące niestereotypowych ról genderowych do programów nauczania na wszystkich poziomach edukacji. Narusza to prawa rodziców do wychowywania dzieci zgodnie ze swoimi przekonaniami, zapisane wart. 48 Konstytucji RP. Wymagania art. 14 Konwencji dotyczą również szkół prowadzonych przez kościoły i związki wyznaniowe, co narusza ich autonomię.

e.    Art. 28 Konwencji wyraźnie osłabia prawo do obrony i uczciwego procesu, gwarantowane przez art. 42 ust. 2, art. 45 ust. 1 Konstytucji RP.

f.    Art. 48 Konwencji przewiduje niedopuszczenie do ustanowienia postępowania mediacyjnego lub rozjemczego, które obecnie spełnia istotną rolę w rozwiązywaniu konfliktów.

Ponadto Konwencja nakazuje państwom stronom wprowadzanie zmian w całym systemie prawa, z Konstytucją włącznie, przez co z natury swojej chce stać ponad Konstytucją RP, co jest niezgodne z porządkiem konstytucyjnym obowiązującym w suwerennej Polsce.

Biorąc powyższe pod uwagę, zwracamy się do Pana Prezydenta z prośbą, aby - uwzględniając wyżej wymienione i inne niezgodności Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej - nie ratyfikował Pan tej Konwencji.

Skorzystanie z uprawnień nadanych Panu, jako Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej przez naszą Konstytucję, może przyczynić się do potwierdzenia zaangażowania Pana Prezydenta w sprawy dotyczące polskiej rodziny, jej przyszłości i polskiej racji stanu.

Modlimy się za Pana.

W imieniu Rady Społecznej      

/-/ ks. prof: dr hab. Wiesław Dyk
/-/ Wiesława Krupińska              
/-/ dr Mieczysław Ustasiak          

Szczecin, dnia 15 marca 2015 r.


Członkowie Rady Społecznej przy Metropolicie Szczecińsko-Kamieńskim

1.    ks. prof: dr hab. Wiesław Dyk
2.    Wiesława Krupińska
3.    dr Mieczysław Ustasiak
4.    Kazimierz Karapuda
5.    prof. dr hab. Andrzej Nowak
6.    dr Magdalena Fiternicka-Gorzko  
7.    Ewaryst Waligórski
8.    dr Krzysztof Piotrowski
9.    prof. dr hab. Marek Bulsa
10.    prof. dr hab. Piotr Masojć
11.    Paweł Szynkaruk
12.    prof. dr hab. Henryk Babis
13.    dr Mieczysław Chruściel
14.    prof. dr hab. Bogdan Matławski
15.    prof. dr hab. Marian Grzęda-Kępinski
16.    Jacek Szlachcikowski
17.    mgr Marcin Wypchło
18.    mgr Julia Jerka
19.    prof. dr hab. Wiesław Skrzypczak
20.    dr hab. Jerzy Sieńko

 
aktualizowano: 2015-04-02 16:58
Wszystkich rekordów:

Polecane:

Spotkanie opłatkowe służb mundurowych Szczecina i województwa

Przedstawiciele służb mundurowych Szczecina i województwa spotkali się 15 grudnia 2017 r. w gościnnych murach szczecińskie Seminarium Duchowne na tradycyjnym corocznym spotkaniu opłatkowym. Po krótkiej refleksji w kościele seminaryjnym wszyscy przybyli przeszli do refektarza gdzie odbyło się wspólne kolędowanie, składanie życzeń i łamanie się opłatkiem.

Zdjęcia: Marek Kuligowski

»

Od Administracji Apostolskiej Kamieńskiej, Lubuskiej i Prałatury Pilskiej do Metropolii Szczecińsko-Kamieńskiej (1945-1995)

Z okazji 50-lecia polskiej administracji kościelnej na Pomorzu Zachodnim pragnę ukazać dzieje tych Ziem na przykładzie jej dziesięciu rządców.

15 VIII 1945 r. kardynał August Hlond, arcybiskup Gniezna i Poznania, Prymas Polski - w oparciu o udzielone mu 8 lipca 1945 r. specjalne pełnomocnictwo zawarte w sygnowanym przez Domenico Tardiniego dokumencie Kongegacji Nadzwyczajnych Spraw Kościelnych - ustanowił polskich administratorów apostolskich na przypadłych Polsce po II wojnie światowej terenach północnych i zachodnich, zwanych Ziemiami Odzyskanymi.

»

Wybrane zagadnienia z dziejów Kościoła katolickiego na Pomorzu Zachodnim do 1945 roku

Pierwsze próby chrystianizacji Pomorza Zachodniego miały już miejsce za czasów księcia Bolesława Chrobrego. Myślano wówczas, że powołane do życia w 1000 roku biskupstwo kołobrzeskie w ramach metropolii gnieźnieńskiej przyniesie nie tylko obfite owoce w postaci przyjęcia przez miejscowy lud wiary katolickiej, ale również na stałe zwiąże polityczno-kościelnie losy Pomorza Zachodniego z Polską. Niestety w wyniku reakcji pogańskiej biskupstwo w Kołobrzegu upadło, a jego pasterz, biskup Reinbern, powrócił na dwór Chrobrego, by w roku 1018 zakończyć życie na odległej Rusi.

»

Msze św., kościoły

Społeczność

projektowanie stron www szczecin, design, strony dla parafii

Kuria Metropolitalna Szczecińsko-Kamieńska

ul. Papieża Pawła VI nr 4 71-459 Szczecin, tel. +48/91-45-42-292, fax +48/91-45-36-908 2015 © Wszelkie Prawa Zastrzeżone